Workshops in Imelda-Instituut

Een 25-tal leerlingen uit de laatstejaarsklassen van het Brusselse Imelda-Instituut schuift op de conferentie mee aan de gesprekstafels tijdens de workshop van Inclusive Minds. Zij worden uitgenodigd om vanuit hun eigen ervaringen en behoeften in gesprek te gaan met de boekensector. Op maandag 10 september kregen ze ter voorbereiding twee workshops aangeboden waarin thema’s als diversiteit en inclusiviteit aan bod kwamen. Tijdens deze workshops werd duidelijk dat ook zij een verhaal te vertellen hebben, en dat ze dat op hun eigen manier kunnen doen. Vooral in de namiddag tijdens de workshop rond Slam Poetry werden de jongeren aangemoedigd om zelf met taal aan de slag te gaan en hun talent te exploreren.

Speak up, laat van je horen: creëer jouw personages!

DSCF3142.JPG

De dag start met een inspirerende workshop van schrijfster, docente en journaliste Nadia Dala. Wanneer Nadia Dala zichzelf voorstelt, wordt snel duidelijk dat zij niet binnen één hokje past. Het is een boodschap die ze aan de leerlingen wil meegeven: ze zijn niet enkel en alleen ‘allochtoon’ of ‘migrant’, maar ook broer, dochter, gelovig, niet-gelovig, man of vrouw, … En ze hebben een schat aan verhalen in zich die gehoord mogen worden.

Nadia benadrukt tijdens haar presentatie het belang van taal. Taal is belangrijk omdat het een instrument is waarmee je jezelf kan uitdrukken. Taal is als het ware ook een wapen dat je in staat stelt om van je te laten horen en je standpunten te verdedigen. Nadia illustreert dit door fragmenten voor te lezen uit haar eigen twee literaire romans Waarom ik mijn moeder de hals doorsneed en De biecht. In beide werken zitten stukken van haarzelf verstopt, maar telkens andere aspecten. Door personages met meervoudige identiteiten te creëren, stelt ze ook vooroordelen aan de kaak. De fragmenten raken een gevoelige snaar bij de jongeren die nieuwsgierig zijn naar meer.

Ten slotte nodigt Nadia via enkele gerichte vragen de jongeren uit om een eigen verhaal te creëren. Aangemoedigd door het verhaal van de schrijfster vertellen enkele jongeren bijzondere verhalen over familieleden en vrienden. En wie weet gaan er misschien wel enkele leerlingen de komende dagen aan de slag met het schrijven van hun eerste echte verhaal.

Spoken word: respect voor elkaars woorden

Spoken Word-artieste Anissa Boujdaini neemt de leerlingen met haar enthousiasme volledig mee in haar creatieve proces. Ze start haar workshop met het geven van toelichting bij het genre. Wat is Slam Poetry en wat is Spoken Word? Is er een verschil tussen beide? Waar moet je op letten tijdens je performance? En hoe schrijf je een tekst?
Anissa licht ook toe dat ze  haar carrière als Spoken Word-artieste begon omdat ze gehoord wilde worden. Ze stoorde zich eraan dat veel mensen over haar (een Marokkaans meisje) spraken, maar dat niemand de moeite nam om met haar in gesprek te gaan.  Het instemmend geknik van de jongeren bevestigt dat ze hier niet alleen in is.

DSCF3196

Tijdens de workshop van Anissa gaan de leerlingen in de eerste plaats zelf aan de slag. De belangrijkste vereiste? Respect hebben voor de ander door te zwijgen wanneer iemand aan het woord is, iedereen heeft immers het recht om gehoord te worden.

Na enkele opwarmoefeningen waarin er verschillende woord- en associatiespelletjes gespeeld worden, werken de laatstejaars ijverig aan hun eigen tekst. Het rumoer in de klas verstomt en de leerlingen pennen hun eigen gedachten neer. Op één enkele uitzondering na brengt ook elke leerling zijn of haar tekst in de cirkel. Hoewel er af en toe wat gegrapt wordt, hebben veel leerlingen een persoonlijke en aangrijpende tekst geschreven. Iedere spreker kan op een warm applaus rekenen.

Na de workshop wordt ook de tijd genomen om in kleine groepjes een aantal vragen te bespreken over de staat van de diversiteit in de literatuur (en in andere media). Vinden de leerlingen dat er voldoende diversiteit aanwezig is? Welk verhaal zouden zij graag willen lezen? Wat maakt boeken aantrekkelijk voor hen? Het antwoord komen we maandag te weten.

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: